Marketing plan ενός αγροτικού προϊόντος

Το τελικό στάδιο της διαδικασίας της εμπορίας ενός αγροτικού προϊόντος αποτελεί η οργάνωση, η εφαρμογή και ο έλεγχος της όλης επιχειρούμενης προσπάθειας ( marketing plan ). 
Η εφαρμογή και οι στρατηγικές της εμπορίας ( marketing process & marketing planning ), είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη φύση του φορέα εμπορίας ( λιανοπωλητής, χονδρέμπορος, συνεταιρισμός κ.λ.π ), τη φύση του προϊόντος, την ομάδα των καταναλωτών που αποτελούν την αγορά στόχο και τα κανάλια εμπορίας μέσω των οποίων και διακινούνται τα προϊόντα στην αγορά. 

Πριν αναλυθεί λοιπόν, το τελικό στάδιο της διαδικασίας ενός marketing process & marketing planning, ας δούμε συνοπτικά τα κυριότερα στοιχεία που περιλαμβάνει μια διαδικασία εμπορίας και τα οποία είναι : η ανάλυση των ευκαιριών της αγοράς, η έρευνα και ο εντοπισμός της αγοράς - στόχου, ο σχεδιασμός της στρατηγικής και των προγραμμάτων υλοποίησής της και τέλος το marketing plan ( οργάνωση, εφαρμογή, αξιολόγηση και εφαρμογή την όλης αυτής προσπάθειας ).





   
Τα στοιχεία που απαρτίζουν το marketing plan έχουν ως εξής :
  1. Περίληψη ( Executive summary )
  2. Παρούσα κατάσταση ( Current market situation )
  3. Ανάλυση πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων του προϊόντος ( SWOT analysis )
  4. Στόχοι ( Objectives )
  5. Στρατηγική εφαρμογής ( Marketing strategy )
  6. Πρόγραμμα δράσης ( Action programs )
  7. Πρόβλεψη κερδοφορίας - ζημιάς ( Projected profit and loss management )
  8. Έλεγχος και αξιολόγηση ( Control ) 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ : Παρουσιάζεται μια σύντομη επισκόπηση του προτεινόμενου σχεδίου.

ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ : Γίνεται αναλυτική προσέγγιση και αναφορά σε στοιχεία και δεδομένα που αφορούν την αγορά, το προϊόν, τον ανταγωνισμό, τα κανάλια διανομής και των δυνάμεων που διαμορφώνουν το μάκρο - περιβάλλον εμπορίας.

SWOT analysis : Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει τις προοπτικές και προκλήσεις, καθώς και τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του προϊόντος. Γίνεται παρουσίαση των δυνατοτήτων ή με άλλα λόγια των δυνατών σημείων ( strengths ) του προϊόντος, των μειονεκτημάτων ( weaknesses ) έναντι των ανταγωνιστικών του προϊόντων, των ευκαιριών ( opportunities ) που υπάρχουν στην αγορά και τέλος των προκλήσεων ( threats ) που διαμορφώνονται από το συνεχώς αυξανόμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον.



ΣΤΟΧΟΙ : Παρουσιάζονται οι ακριβείς στόχοι του φορέα αναφορικά με την ποσότητα των πωλήσεων, του μεριδίου αγοράς και της κερδοφορίας.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ : Παρουσιάζεται η προσέγγιση που θα χρησιμοποιήσει ο φορέας προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του. Για παράδειγμα, η αύξηση του μεγέθους της αγοράς ενός αγροτικού προϊόντος θα επιτευχθεί πείθοντας τους καταναλωτές ότι συμβάλλει στη βελτίωση της υγείας μας ( π.χ ελαιόλαδο ).

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ : Η στρατηγική εφαρμογής όπως καθορίστηκε παραπάνω, θα πρέπει να λάβει χώρα αφού προσδιοριστούν οι κάτωθι παράγοντες που αποτελούν και το πρόγραμμα δράσης. Ειδικότερα, θα πρέπει να δίνονται σαφείς απαντήσεις σε ερωτήματα του τύπου '' Τι θα γίνει '', '' Πότε θα γίνει '', Ποιος θα το κάνει '', '' Πόσο θα κοστίσει ''.

ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΚΕΡΔΟΦΟΡΙΑΣ Ή ΖΗΜΙΩΝ : Ο καθορισμός του προγράμματος δράσης συμβάλλει στην ακριβέστερη πρόβλεψη του κέρδους ή της ζημίας, που θα προκύψει από τις συνολικές πωλήσεις και του συνολικού κόστους της όλης προσπάθειας.

ΕΛΕΓΧΟΣ : Παρουσιάζεται ο χρόνος και ο τρόπος με τον οποίο θα γίνεται η αξιολόγηση και ο έλεγχος της όλης προσπάθειας.


Βιβλιογραφία

ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής και Ζωικής Παραγωγής
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΛΥΜΕΡΟΣ - Διδάσκων Καθηγητής
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΤΤΑΣ - Καθηγητής Α.Π.Θ

Για ανάγνωση αρθρογραφίας του Αγροτών Ανάγνωσμα blog