Αρχές Φεβρουαρίου το νωρίτερο πληρωμή για Οικολογικά Σχήματα - ''Mαχαίρι'' 40% στις δράσεις με ζήτηση

Η χρονιά έκλεισε κατά το σύνηθες µε την εξόφληση της ενιαίας και την πληρωµή της εξισωτικής αποζηµίωσης, αφήνοντας -εννοείται- απλήρωτους και δυσαρεστηµένους παραγωγούς, αλλά και µία τεράστια εκκρεµότητα, τα οικολογικά σχήµατα

Αρχές Φεβρουαρίου το νωρίτερο πληρωμή για Οικολογικά Σχήματα - ''Mαχαίρι'' 40% στις δράσεις με ζήτηση

Όπως αποδείχθηκε, το χρονικό περιθώριο που προηγήθηκε και η προσπάθεια να πληρωθούν µέσα στο 2024 έστω κάποιες από τις δράσεις, δεν ευοδώθηκε. Ίσως, βέβαια, να ήταν και απλά υπεραισιόδοξες εκτιµήσεις, αφού στα µέσα Δεκεµβρίου δηµοσιεύτηκε στη Διαύγεια εγκύκλιος του ΟΠΕΚΕΠΕ, η οποία καλούσε τους ενδιαφερόµενους παραγωγούς να προχωρήσουν σε προσεκτικές τροποποιήσεις µέχρι τις 15 Ιανουαρίου στα eco-schemes, σχετικά µε το ολοκληρωµένο σύστηµα διαχείρισης της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης του έτους 2024. Αυτό, σε κάθε περίπτωση, σηµαίνει ότι θα χρειαστεί χρόνος, µετά το πέρας της ανωτέρω προθεσµίας προκειµένου να ακολουθήσουν οι σχετικοί έλεγχοι και να βγει τελικά η παρτίδα πληρωµής. Εποµένως, αυτό πρακτικά δεν µπορεί να γίνει πριν το τέλος Ιανουαρίου µε αρχές Φεβρουαρίου.

Ειδικότερα, στην εν λόγω εγκύκλιο εφιστάται η προσοχή των δικαιούχων παραγωγών, καθώς δεν επιτρέπονται τροποποιήσεις:

-  Για τις παρεµβάσεις µε βάσει την έκταση όπου που δικαιούχος έχει ενηµερωθεί για τη διενέργεια επιτοπίου ελέγχου ή έχει λάβει γνώση περίπτωσης µη συµµόρφωσης από επιτόπιο ή διοικητικό έλεγχο.

-  Για παρεµβάσεις µε βάση τα ζώα όπου ο δικαιούχος έχει ενηµερωθεί για τη διενέργεια επιτοπίου ελέγχου ή έχει λάβει γνώση περίπτωσης µη συµµόρφωσης ως αποτέλεσµα απροειδοποίητου επιτόπιου ελέγχου.

Ωστόσο επιτρέπονται τροποποιήσεις όσον αφορά το τµήµα της αίτησης που δεν επηρεάζεται από τη µη συµµόρφωση, η οποία διαπιστώθηκε µε τον επιτόπιο έλεγχο.

Κατόπιν αιτήµατος του γεωργού επιτρέπεται η διαγραφή µιας ενιαίας αίτησης ενίσχυσης στο σύνολό της. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται από τον/την γεωργό Υπεύθυνη Δήλωση µε θεώρηση γνησίου υπογραφής.

Οριζόντια µείωση 40 - 45%

Όσον αφορά, τώρα, τα ποσά που αναµένεται να λάβουν οι δικαιούχοι, σηµειώνεται ότι η υπερβάλλουσα ζήτηση στα οικολογικά σχήµατα του 2024 προβλέπεται πως θα φτάσει κοντά στα περσινά επίπεδα, που σηµαίνει πως κατά µέσο όρο η επιδότηση θα µειωθεί οριζόντια κατά περίπου 40 - 45% στην πληρωµή τους.

Παρόλα αυτά, σε αντίθεση µε πέρυσι, αν σε κάποια παρέµβαση δεν απορροφηθούν όλα τα ενδεικτικά κονδύλια που της έχουν κατανεµηθεί από την ΚΑΠ τότε, δεν θα υπάρξει µείωση, µε βάση τους νέους κανόνες.

Το κύριο ζήτηµα, ωστόσο, είναι πώς θα διαµορφωθούν τα µοναδιαία ποσά ενίσχυσης ανά δράση, κάτι που η υπουργική απόφαση δεν αποσαφηνίζει επαρκώς. Για παράδειγµα, στην Παρέµβαση 1-31.1 θα σηµειωθεί υπερβάλλουσα ζήτηση, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στη συµµετοχή των αγροτών στη Δράση 31.1-Β µε τη ζήτηση πέρσι να ξεπερνά τα 130 εκατ. ευρώ. 

Στη Δράση 31.1-Α που είναι το πριµ αντικατάστασης και στη Δράση 31.1-Γ η ζήτηση δεν ξεπέρασε τα 3,9 εκατ. ευρώ, παρόλα αυτά η επιδότησή τους µειώθηκε. Μάλιστα και δυσανάλογα σε σχέση µε τις δεσµεύσεις που ανέλαβαν.

Παρόµοια είναι και η κατάσταση στην Παρέµβαση 31.6 η οποία περιλαµβάνει τις επιδοτήσεις ειδικής θρέψης, τα θερινά κλαδέµατα, το Κοµφούζιο κ.λπ. Πέρυσι, είχαν δηλωθεί για την επιδότηση θερινών κλαδεµάτων 5,7 εκατ. στρέµµατα και στο Κοµφούζιο 123.000 στρέµµατα, αλλά η επιδότηση κόπηκε και στις δύο υποδράσεις. Μένει να φανούν λοιπόν τα τελικά … «µαγειρέµατα» κατά την πληρωµή.

με πληροφορίες   agronews.gr